Řízení kreditního rizika a pohledávek
Cílem dočasného působení interim manažera nebo interaktivního semináře je ukázat a naučit systém, jak k řízení kreditního rizika a pohledávek přistupují nejlepší společnosti ve svých oborech. Aplikováním praktických rad, návodů, postupů a dokumentů může společnost vygenerovat dodatečný zisk, významně snížit riziko a zároveň zvýšit jeho predikovatelnost, snížit případné budoucí ztráty a vylepšit cash flow z provozní činnosti.
Hlavní oblasti příležitostí
Oblasti, které soustavně generují příležitosti pokud jsou systémově nastaveny dle posledních zkušeností nejúspěšnějších společností jsou tyto:
- hodnocení kreditního rizika a kredibility společnosti,
- nastavení kreditní linky a splatnosti,
- rozdělení kompetencí uvnitř firmy (obchod, finance, region, výroba, logistika, provoz..),
- nastavení komunikace
- zajištění a pojištění pohledávek
Konkrétní procesy, organizace, systémy a dokumenty
- priority oddělení kreditního rizika a vymáhání pohledávek, popis práce, organizace práce během dne, výkonnostní metriky pro jednotlivé pracovníky
- jak nastavit vztah zákazník – pracovník kreditního rizika a pohledávek
- jak nastavit systém mezi financemi a ostatními oddělení firmy ve vztahu ke kreditnímu riziku a vymáhání
- co by měly obsahovat kmenová data zákazníků, jak nastavit systém zakládání a přijímání nových zákazníků včetně nastavení kreditní linky a splatnosti, rozhodovací tabulka
- Jak nastavit systém pojištění i zajištění pohledávek
- jaké nastavit systémové kontroly a automatické kontroly v rámci hlavního informačního systému firmy (ERP)
- ukázka výstupů kontrolního systému včetně reportů pro management
- DMS – jak nastavit systém archivace důležitých dokladů pro vymáhání
- vnitřní směrnice řízení kreditního rizika a pohledávek
- šablona hodnocení bonity zákazníka
- jak nastavit systém průběžného hodnocení stávajících zákazníků, kreditní skóring model a černou listinu
- efektivní vymáhání, nácvik hovoru se zákazníkem, osobní setkání, splátkové kalendáře, úloha pokut za pozdní platbu – smluvní i zákonná
- obsah, forma, časování a způsoby doručení faktury, systém reklamací, dobropisy
- výpisy z účtů, avíza, párování, nerozpoznatelné platby
- upomínkové dopisy, řešení sporů pomocí právníka, soudů, rozhodčích soudů
- jak vybrat kredit ratingovou agenturu
- metody snižování rizika – pojištění, zajištění